Zakelijk Blog

Alles over het zakelijk leven!

Zoekmachine marketing: zorg voor een betere vindbaarheid

Tegenwoordig wil iedereen met een website zo goed mogelijk vindbaar zijn op het internet. Doordat er veel concurrentie bestaat, wordt de methode zoekmachine marketing gebruikt. Hierdoor kun je meer bezoekers naar je website leiden.

Wat valt er onder zoekmachine marketing?

Zoekmachinemarketing of ook wel bekend onder SEM ( Search Engine Marketing ) is een bepaalde manier om er voor te zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten naar boven komt op het internet. Zoekmachinemarketing wordt verdeeld in twee verschillende delen, namelijk:

  • SEO ( Zoekmachine Optimalisatie )
  • SEA ( Zoekmachine Adverteren )

Waarvoor wordt zoekmachine marketing gebruikt?

Zoekmachine marketing wordt gebruikt op een aantal verschillende manieren, maar hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel. Dat is om relevante bezoekers te krijgen op je website en hoger te scoren in de organische zoekresultaten.

Bij zoekmachine optimalisatie wordt er gebruik gemaakt van externe websites waar teksten op geplaatst worden (linkbuilding). Daarin staan backlinks die linken naar een andere specifieke website die voor de bezoeker ook relevant is. Ook de verbeteringen aan je website zijn hierbij van belang (qua content en website techniek). 

Bij zoekmachine adverteren betaal je voor het adverteren, deze betaling geldt per klik op je advertentie. De kosten van zoekmachine advertenties zijn elke keer verschillend dit ligt aan welke factoren je kiest.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO zich helemaal richt op het optimaliseren van een website om verkeer uit organische zoekresultaten te halen en hierbij wordt ook gebruik gemaakt van andere websites en komt er nog meer bij kijken zoals o.a. zoekwoorden. 

Bij SEA is het ook het doel om meer bezoekers naar je website te krijgen, maar dan moet je hier direct voor betalen. Je betaalt hiervoor per klik op de advertentie en hoopt daardoor conversies (verkopen of doelen) te realiseren. 

Denk jij dat zoekmachine marketing bij jou past?, kijk dan voor meer informatie op: https://www.doublesmart.nl/